Etapp 10 Kolarmora–Gimo 30 km

Foto: Karolina Vessby.

Välkommen ut på Upplandsledens längsta etapp. Vandringen går omväxlande på stigar, skogsvägar och grusvägar genom nästan obebodda trakter. Du går längs Kolarmoraån genom skogen till den långsmala sjön Gisslaren, ut över hyggen och vägar för att sluta i bruksorten Gimo. Naturen här är blockrik vilket gör skogen spännande och rik på lövträd. Vandringen är ändå ganska lätt, men eftersom inte så många går här så är stigen ibland smal.

Vid Kolarmoraåns rastplats finns två vindskydd alldeles i åkanten. En grusväg leder hit och det finns parkering, men sedan hösten 2014 har vägen en bom 1,5 km från rastplatsen.

Härifrån snirklar sig leden längs ån fram till byn Kolarmora och sedan vidare på skogsstigar till sjön Gisslaren. Titta noga, och du ser igenväxta åkrar och diken som vittnar om att fler levde här förr.

I södra delen av Gisslaren finns flera fina platser för rast och bad. Längre norrut blir det mer vass längs kanterna. Landskapet runt sjön är flackt. Efter ett par kilometer längs sjön viker leden in i skogen igen och du går på stigar och vägar fram till ett par gårdar för att sedan komma ut till sjön igen.

I norra änden av Gisslaren finns en rastplats med ett vindskydd alldeles vid vattnet. Kanske väljer du att övernatta här? Vill du bara gå en del av etapp 10 är det här en bra plats att bli upphämtad på.

Efter rastplatsen följer en lättgången sträcka genom luftig skog. Här är stigen nästan helt utan stenar och rötter. Ibland får du gå genom högt gräs en bit. Du passerar resterna efter tre torp mitt i skogen. De ligger utspridda på en sträcka av 2 km. Du ser jordkällare, syrenbuskar och husgrunder. Vid det andra torpet, Finntorp, svänger du höger på en skogsväg som du sedan följer en bit.

Den sista torparen på Fäboda, det sista torpstället, dog 1951 och då revs alla byggnader. Vid Fäboda delar sig leden och du kan välja nordlig eller sydlig väg fram till Gimo. Vi rekommenderar i dagsläget att du svänger vänster och tar den sydliga delen. Den går till stor del på lättgånga skogsvägar och längs en gammal banvall. Järnvägen var ett stickspår till norra Vällen för frakt av timmer till Gimo såg.

Den norra delen letar sig först fram genom tät skog. Stigen är otydlig på vissa håll. Längre fram passerar du flera steniga hyggen där det kan vara svårt att ta sig fram när det är blött, det här inte Upplandsledens roligaste vandring. Mot slutet når du vägen som tar dig de sista kilometrarna fram till Gimo. Du passerar här vackra Risinge gård, Skäfthammars kyrka i utkanten av Gimo och mot slutet Gimos ståtliga herrgård från 1700-talet. Etappen slutar alldeles efter herrgården där det finns en parkering intill Gimo damm.

Vindskydd_Kolarmora1_KV_.JPGVindskydd vid Kolarmoraån. Foto: Karolina Vessby.

Gisslaren_Hallar_KV_.JPG   Gisslaranden_vindskydd.jpg   Hällar vid södra änden av Gisslaren.                     Vindskyddet vid norra Gisslaränden.
Foto: Karolina Vessby                                             Foto: Emelie Runfeldt

Bra att veta

Längd: 30 km
Svårighetsgrad: Lång etapp som bjuder på mycket vandring längs skogsstigar. De sista sju kilometrarna går på lättgångna skogsvägar.
Start: Rastplatsen vid Kolarmoraån, Vällen
Koordinater till starten (WGS84 DDM):
N 60°2.246', E18°20.928'
RastplatserVindskydd vid Kolarmoraån, Vindskydd vid norra änden av Gisslaren.
KommunikationerFrån starten är det 3,5 km till närmaste busshållplats. Flera busshållplatser finns inne i Gimo.

Hitta hit

Med bil: Från väg 288 viker du av mot Hallstavik på väg 661 strax öster om Gåvsta. 2,5 mil senare passerar du över Vällen och ett par kilometer längre fram svänger du vänster mot Kolarmora. Följ grusvägen. Efter knappt 3 km går en bommad väg in till vänster. Det går att ställa en bil vid sidan av vägen. Härifrån är det 1,5 km vandring längs den bommade vägen fram till Kolarmoraåns rastplats. Mot slutet delar sig vägen, håll höger.

Etappslutet ligger vid Gimo herrgård. Parkering finns intill Gimo damm.

Med buss: En busshållplats, Kasbol, finns där Upplandsleden korsar väg 661. Härifrån är det 3,5 km vandring längs leden fram till etappstarten vid Kolarmoraån.

I Gimo finns flera busshållplatser. Den närmast etappslutet heter Gimo bruksgatan.

Vägkarta

Upplands lokaltrafik

Service mm

Vindskydd Kolarmoraån
Två vindskydd alldeles vid ån. Det ena går att sova i, det andra innehåller bord och bänkar. Eldstad och torrtoalett. Tälta går bra att göra på vändplanen på andra sidan ån.

Rastplats vid Gisslaren, 15 km från starten
Stort vindskydd som går fint att övernatta i. Ligger vackert alldeles vid sjön. Eldstad, bord med bänkar och torrtoalett. Svårt att hitta en jämn tältplats runt vindskyddet.

Gimo
I Gimo finns restauranger, butik, bageri och pizzerior. Du kan övernatta på herrgården eller på vandrarhemmet.

Boende Gimo herrgård

Boende Gimo vandrarhem

ICA Gimo

Kartor och bok

Det finns två kartor i skala 1:50 000 som tillsammans täcker hela Upplandsleden.

Boken Vandra Upplandsleden innehåller etappbeskrivningar och turförslag.

Både kartorna och boken ges ut av Calazo förlag. De finns att köpa på Biotopia i Uppsala eller så kan du beställa dem från oss.