Etapp 23 Skattmansöådalen–Härnevi IP 20 km

Härledsgården. Foto: Berndt Godin

Det här är en lättgången etapp där odlingslandskapet sätter sin prägel på vandringen. Vandringen börjar genom ett böljande, bitvis skogtäckt, landskap som övergår i flackare slättbygd.

Etappen startar vid Ytterkvarn i vackra Skattmansöådalen. Här forsar ån fram under en välbevarad stenvalvsbro. Inte långt från Ytterkvarn kommer du till en stig som gör en avstickare på ett par hundra meter till en kolarkoja. Utanför finns rastplats på berghällar med utsikt.

Längs stigar och skogsvägar kommer du efter 6 km till en gammal lada där du kan stanna till för en rast. Därefter följer en sträcka genom öppnare landskap. Snart skymtar en samling röda stugor framför dig. Det är Härleds hembygdsgård, en utmärkt plats för en rast.

Leden fortsätter längs en stig ner mot Torstuna (här finns busshållplats Korsbacken) och vidare på landsväg förbi vidsträckta åkermarker fram till Torslunda. På ett ställe delar sig leden. Där kan du välja att gå en omväg längs Torslundaslingan, slinga 23:1, som tar dig förbi Torslundagropen och Vånsjöåsens naturreservat. Efter Torslunda följer en bit på gräsbevuxen körväg fram till Kylsta och därefter vägen förbi Jädra, över Örsundaån och fram till Härnevi.

Etappmålet ligger vid Härnevi IP. Här finns parkering.

Bra att veta

Längd: 20 km
Svårighetsgrad: Vandringen går längs fina stigar och vägar.
Start: Ytterkvarn i Skattmansöådalen
Koordinater till starten (WGS84 DDM):
N 59° 50.226', E 17° 2.593'
Rastplatser: Rastplats vid Ytterkvarn, rastplats vid kolarkoja, lada för rast och övernattning.
KommunikationerInga bussar finns längs sträckan.

Hitta hit

Med bil: För att komma till Skattmansöådalen följer du skyltarna från väg 72, alldeles före Vittinge. Sväng vänster i korsningen efter Skattmansöstugan för att komma till Ytterkvarn.

För att komma till Härevi IP kör du väg 70 från Enköping mot Sala. Alldeles norr om Enköping, sväng höger mot Torstuna. Kör ca 8 km och sväng vänster mot Härnevi kyrka. Alldeles före kyrkan, sväng vänster och därefter höger. Skyltar visar mot Härnevi IP.

Med buss: Det finns inga busshållplatser längs den här etappen.

Vägkarta

Service mm

Ytterkvarn
Ytterkvarn ligger i Skattmansöådalens naturreservat. Här låg en gång ett järnbruk. Idag kan du ta en rast i den historiska miljön. Här finns bort och bänkar och plats för picknick i gröngräset. Parkering men ingen busshållplats.

Kolarkojan
Kolarkoja en bit från leden. Utanför finns bänkar och en eldstad. Berghällar och fin utsikt.

Härledsgården
Gården ligger omgiven av vacker natur. Mangårdsbyggnaden, loftboden med brunnslider, stallbyggnaden med förrådsutrymme och källare samt en tröskloge ligger på sina ursprungliga platser och är från 1700-talet. Utöver dessa finns några hitflyttade byggnader.

Härnevi plantskola
Grönsaksförsäljning, kaffe och glass under säsong.

Kartor och bok

Det finns två kartor i skala 1:50 000 som tillsammans täcker hela Upplandsleden.

Boken Vandra Upplandsleden innehåller etappbeskrivningar och turförslag.

Både kartorna och boken ges ut av Calazo förlag. De finns att köpa på Biotopia i Uppsala eller så kan du beställa dem från oss.