”Vi lär barnen lösa framtidens wicked problems”. Det är Stina Lindblads ord när hon beskriver det utomhuspedagogiska arbetet för förskolebarn, som hon håller kurs i.
Vad är då wicked problems? Jo, en term som kan användas för att förklara komplexa problem. Enligt Stina Lindblad kan utomhuspedagogiken rusta barnen för ett komplext tänkande genom ett viktigt förhållningssätt: att det inte finns ett rätt svar, utan fler.
Stina ger exempel på en lek – ute så klart – där barnen får se fyra föremål, som en bit tall, en bit en, en bit gran och en snäcka. Ett barn i taget säger vilket föremål som ska bort och varför. Som svar ropar gruppen: rätt, rätt, rätt, finns det flera sätt? Idén är att alla förslag tar oss framåt och att vidga tanken till att se ännu flera möjliga lösningar.
I kursen Från gården till världen träffar Stina Lindblad förskolepedagoger som redan är ute mycket med sina barngrupper. Det är positivt men Stina vill se en viktig förändring: mer pedagogisk verksamhet ute.
-Genom att flytta ut den pedagogiska verksamheten får förskolan större möjligheter att arbeta med hållbar utveckling.
Stina Lindblad beskriver arbetet med den ekologiska, sociala och ekonomiska hållbarheten så här:
-Vi lär oss om och av naturen, i samspel med varandra, på platser dit vi kan ta oss själva genom att använda våra kroppar och våra ben. Och vi använder de resurser som finns på platsen. Med naturen som resurs behövs inga plasthinkar, bollar eller leksaker i olika färger som ska bäras med, gå sönder och kosta pengar.
Vid ett kurstillfälle plockade de under bara fem minuters promenad på väg till kursplatsen närmare 30 föremål som de sen använde till olika aktiviteter, om och om igen, hela dagen.
-Det är så enkelt och ofta säger våra pedagoger, varför har vi inte tänkt på det här?
Men riskerar man inte den fria leken om man tar av dess tid utomhus?
-Jag tror aldrig att pedagogerna kommer vilja planera barnens fulla tid ute, så om de har med sig en eller två aktiviteter som tar en kvart så kommer det inte alls förstöra den fria leken.
Vissa lekar som har introducerats i kursen tror pedagogerna tvärtom kommer användas av barnen själva och utvecklas vidare. Som kunskapsleken ”Burr”. Den går till så att ett barn och en vuxen går i väg, en vit duk med en massa naturföremål läggs fram och gruppen bestämmer vilket av föremålen som är ”burr”. När barnet och den vuxna kommer tillbaka får de peka på ett föremål i taget och säga artnamnet. Hela gruppen upprepar artnamnet och så fortsätter det tills barnet och den vuxna pekar på burr-föremålet. Då utbrister gruppen ”burr” och det blir lite busigt och roligt. Sen byter man barn och vuxen som får gissa.
Stina Lindblad brinner för barnens möjlighet att vara ute, leka och lära sig och är därför glad över hur kursen kunnat påverkat förskolorna.
-På en av förskolorna har de valt att flytta ut nästan all sin läroplansstyrda verksamhet vilket gör att de är ute mycket mer än tidigare.
Vill du veta mer om utomhuspedagogiska kurser och utbildningar för förskolan så finns det mer information här: Förskolan – Upplandsstiftelsen