Hummelfjard_invigning2.JPG
Foto: Yvonne Ahtaanluoma-Pettersson

Välkommen till Upplandsstiftelsen pressrum

Här finner du våra pressmeddelanden, fria bilder och logotyper. Nyheter som inte är pressmeddelanden samlas under "Aktuellt". Rapporter, nyhetsbrev och annat tryckt material finner du under "Publikationer".

Kontaktpersoner (om inte annat anges)

Björn-Gunnar Lagström, vd

Nic Kruys, Naturvårdschef

Karolina Vessby, Friluftschef

• 2020-01-23

Upplandsleden 40 år

För 40 år sedan invigdes den första sträckan av Upplandsleden – det vill vi fira med ett helt jubileumsår.

Den första delen av Upplandsleden invigdes i maj 1980. Den gick mellan Sunnersta och Fjällnora, en sträcka på ca 25 km. Idag är vi stolta över att leden sträcker sig ca 50 mil genom stora delar av det Uppländska landskapet. Det finns numera etapper som passar allt från barnfamiljer på dagstur till den som söker ett vildmarksäventyr med övernattning.

Under Jubileumsåret kommer vi att lyfta Upplandsleden på olika sätt. Vi kommer bland annat att fira jubileumsdagen den 31 maj och sammanställa ett gediget vandringsprogram. I programmet kommer det finnas vandringar som arrangeras av länets kommuner, ideella föreningar, länsstyrelsen m.fl. Vi hoppas att programmet ska innehålla 40 vandringar när det är klart!

Vill din förening bidra med en vandring under jubileumsåret? Läs mer här eller ta kontakt med Emelie Runfeldt.

Och du – tagga gärna ditt nästa äventyr på Upplandsleden med #Upplandsleden40år i sociala medier!

Kontaktperson:

Emelie Runfeldt tel. 073-681 68 51

• 2019-11-28

Ny bok om småkryp på land

• 2019-11-04

Thomas Bertilsson har utsetts till ny VD för Upplandsstiftelsen